Welcome

Vang jij genoeg zonlicht?

Vooral in de donkere winter dagen, wanneer we ons bewegen tussen van de ene door lampen verlichte plaats naar de andere, verlangen we meer dan ooit naar een sprankje zonlicht.

Die behoefte is helemaal terecht, want de zon is een belangrijke bron van Vit D, ook wel de ‘zonlicht vitamine’ genoemd. Deze bijnaam is ontstaan omdat het gevormd wordt onder de huid door dat deze aan het zonlicht wordt blootgesteld. Bovendien zorgt genoeg zonlicht ook voor een beter humeur.

Gezond met vit. D


Het blijkt dat vit D meer invloed op je gezondheid heeft dan tot nu toe werd gedacht. Zo is het niet alleen belangrijk voor sterke botten en een gezond immuunsysteem, tekort aan vit D kan ook zorgen voor een verminderde vruchtbaarheid en depressie. En als je bedenkt dat 90 % van de hoeveelheid vit D wordt geleverd door het zonlicht, dan snap je dat we daar in de winter best een tekort aan kunnen ontwikkelen.

Met de kortere winterdagen en de bewolkte lucht is deze tijd van het jaar niet de beste tijd om al het zonlicht te pakken dat we nodig hebben. Van november tot februari zijn de zonnestralen zelfs te zwak om de vitamine productie op gang te brengen. We kunnen wel het een en ander uit ons voedsel halen, zoals boter en eieren. Maar het punt is, dat veel mensen die hun lifestyle en eetgewoonten veranderen juist deze producten vaak laten staan.

Al met al is het niet gemakkelijk om een goede leefstijl te vinden die én gezond is én voldoende vit D oplevert. Te veel in de zon zijn, geeft een risico op huidkanker, te weinig zonlicht een tekort aan vit D. Te veel overgewicht is een risico, maar te weinig volwaardige producten innemen levert tekorten aan vitamines. Goed advies van een lifestyle en voedingscoach kan hier uitkomst bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *